كان الشاعر في مصر وأبنه (عشيش) في سيناء وقت أحتلالها من قبل اليهود
وبعث له قصيده يسأله فيها عن أحواله , وعن ( معشيةالمقاوي)وفي
سيناء يسمون البندق معشية المقاوي أي معشية الضيف
ويقومون بمسح الرقم من البندق التي يشترونا من الجيش 0
ياونة ونيتها عقي نيمه -------- والعين تتنوش من النوم تنويش
يا ( عشيش ) لك عندي وصاة مقيمه -- وصيّةاللي جرب المر ياعشيش
ياعشيش لاتاكل عقاب الوليمه --- ولاتمثل للرجال الدراويش
وخلك صبور وخل نفس عزيمه --- وأرضى بكومك لوعطوك الكراكيش
ترى أبوك صبّح في بلاد الظليمه --واصّفر لونه زي ذها ب الخراطيش
عقب المعزه والثياب الدسيمه --- ورص الزبيديات جنب المهابيش
صرنا هفايا مالنا ذات قيمه --- وبس ليش يالدنيا عملتي كذا ليش
وعسى ( معشية المقاوي ) سليمه--- اللي مضا على رقمها قايد الجيش
زار الشاعر عنيز بن سالم (خط بارليف ) بعد تحريره من اليهود بعد حرب 1973 0
ديارنا اللي للمراجل دعتنا --- وتحرمت على كل واحد ظلالي
حنا تلوعنا وهي لوعتنا --- ومنها مشينا وفي نخلها دوالي
ويوم الليالي في الشرك وقعتنا -- وربت لنا جرح ودوا الجرح غالي
لزم نرد ديارنا بمعرفتنا----- ولزم نحررها جنوب وشمالي
ونجيبهالنقوم الله بختنا ---- وان قام حظ اللي خشبهن يلالي
ومدرعه زالزحلفه من تحتنا ---- ومدفع قوي حسه يهد الجبالي
وجيوش من كل النواحي لفتنا --- لما أستولت على السهل والجبالي
وخلى العدو يرحل وحنا ثبتنا --- وجينا نزور ( وخط برليف ) خالي
قصيده في الرجل اللي يكرمونه العرب علشان سمعة والده الظفر الشجاع الكريم علما بأن الولد
لم يظهر مثل والده في كل ماتقدم 0
ياراكب اللي زاهيه بالرحلي --- اللي شحمها مايغطي كلاها
حبيت أوصي صاحبي لايزلي -- وصاه من صاحب لصاحب هداها
أوصيك يا ( سلمي ) مصاة المولي -- اللي شبع من حلوها ومن شقاها
أوصيك لاتجلس وراسك مدلي -- في الجلسه اللي كل ينقل نباها
واوصيك يوم ينومون المصلي -- ترى صلاة الليل دسمن جزاها
وترى السعاده دونها شوك سلي ---أن كان ما مشيك يوصلك ياها
وياما لحود من الرياجيل ملي --- وياما هفايا عايشه في ذراها
أرسل هذه الابيات الى جماعته في سيناء 0
ياراكب الي مايهاب المشاوير ---عود على خرجه تلايم عداده
ابوه شروه من نياق (المناصير ) --- وامه شريناها من ابا الرفاده
وذويرعه مجدول سير ورى سير -- وخرجه سواة معطرات الوساده
لقه طريق البر مع هل المشاوير ----- وخله على وجه الكريم أعتماده
وتزورلي سكانت البر وتجير ---- وتجيبلي منهم علوم السعاده
وتقولهم علم العرب طاح في بير --- ومن خوف يظهر راصدينه رصاده
والابد ما الدنيا لواليبها تدير ---- والحق يظهر يوم تظهر أسياده
ويقول الشاعر عنيز أبوسالم الترباني مرسلا لصاحبه اللوط البلوي هذه القصيدة ومعاتبا له في دين منه يطلبه وذلك عقب احدى رحلاته ؟؟؟
علومن يصدرين وعلومن يردين ..... وكل العلوم الطيبة يوصلني
يالوط سولف لي على دود شيبين .... يوم انقطع منك نصيب المحلي
ويالوط سولف لي منازيلكم وين .... وأنا كمان أوصفك منزل لي
تلقى منازلنا قريبة من العين ..... وتلقى مراشدها علينا تدلي
وتلقى دبشنا قليل وباسنا زين .... وصدورنا من هبة الريح ملي
ونستقل باللي فالمناطق كثيرين .... ونستقل باللي عند نصيحة يولي
حنا بقوم ولقبونا ترابين .... وقامت تزعزعنا حروب الدولي
ويازين مالاقيك يالوط يازين ..... ودله نفضيها واثنين ملي
وتسمع رطين معدلات النواشين .... اللي براطمهن تقول شوك سلي
ورقب أنا وياك وخويانا اثنين .... من فوق نصله بين شمس وظلي
ولمى تفرقناه واحنا مكامين .... والركب باللي نصهن خذ وخلي
وقمنا ننصاهن وهنا مضامين .... وخلن على إثرهن ذلول المغني
ومحملات الزمل ................ والفجر الأول صبحن خشم المصلي
ونقى المدايس الصقور الشياهين ... من كل حدروب نديه يشلي
وتفرق ....... أصحاب الملايين .... وكل يقول لبيعه بارك لي
والعصر ما باقيها غير ثنتين .... وأنا بساوي عهون ماحصل لي
وارسل سوالفنا شوق اصبر العين .... اللي علومه فالمجالس يتلي
وتقول يالوط لي عندكم دين .... اياما تخلصني يا تعتذرلي
وسلم لي على اللي ف دياركم مقيمين .... ملوكو وشيوخكو لا تخلي
وادخلك على الله عن نهار يجي شين .... وعن شر واحد على النبي مايصلي
هذه الأبيات يداعب فيها تارة بندقيته وبعض المديح ومؤكداً على قيم البادية وأخلاق البدو وحميد عاداتهم من قرى الضيف واحترام الجار وإغاثة الخائف قائلاً :
شدن بنا ثنتين ضمر وسمان ... ما فيهن اللى رزمت للحوارى
والدرب جابتنا شمالى غذيان ... ومسلحات بصنع دق النصارى
والفجر جن بنا على ناس عمران ... ارجال يوم تشارهة ما تشارى
تلفى على بن مسك شيخ وله شان ... والشيخ ما يجب عليه المدارى
وتلقى دلال الكيف فى بطن ديوان .... شقرا محلى بنهن بالبهارى
وحتن الغداء يقلط لنا بأعز ما كان ... بر الذى يكفى ظيوفهم والفقارى
وعقب القرى يا جب على الظيف نشدان ... ينشدك وأنت تقول صارى وصارى
تقول أنا قعودى راح ومن كان ... ومنشدى شرقى سويقى فى ملاج الحمارى
وما لزنى على منشدك فقر قعدان .... واترك لك الموضوع زى ما توارى
أنا قعودى من سلايل اوظيحان .... صقراً تعشم بالغدا يوم طارى
احن حسانا وافعل بحق الإحسان .... وجت معرفتنا فى السنين الوخارى
أخوك ياما انلزفى غور بيسان .... والولد نومى فى عبوب الغذارى
وياما صابحت الموحلى بأم خيران .... اللى خشبها زى الغديرى يترارى
وخابر لهن فى برقة السد مكمان .... والذيب له فى حنوة السد دارى
لفيتها بالرجل من أربع أركان .... باب الشمال البقع وعيون قارى
ومطلع الشمس الحرة ودشة معان .... وشرقى تبوك أولاد ولد الامارة
وباب الصلاة الشرم وكحوف تيران .... والرملتيين ومع قنيت البدارى
والغرب من مطروح لهظبة أسوان .... فيه المصليين نص السكارى
الشاعر عنيز يرد على رسالة صديقه من قبيلة بلى ويخص اللوطة ويقول
جانى عوض ويقول لى فيه نشيده...... لولا الصدقة ما عليك استسريت
ويقول ابن حمدان مالا وليدة....... باعث جواب يقول به كيت من كيت
ولقيت على الجبرى هواى استفيده..... من خوف شىء عن معانيه زليت
وشديت على من بنات السعيدة........ واعز ما فى ركب بلي تنقيت
من جريها قلبى تقطع وريده...... من كثر ما جربت منها وقاسيت
قاصد بلاد الوجه واطرى صديقه..... مربى النياق اللى تزروع كما العيت
وتلفى على اللى له بكارج مفيده..... عقال ظيف الله ان اصبحت وان امسيت
مركى ومكوع وكثيرة وهيده..... ويقدمك لزاد لو انك تزازيت
فى منزله تمضى الليالى سعيده.... يمضى عليك الحول زى يوم ما جيت
وتقول يا اللوط جتنى من قصيدك قصيده.... عرفت معنا هى ومنه تمليت
وقولك مركز على مساعي مجيده.... لنك بتقصد على المراجل وعلى البيت
ومن ضمن قولك تمدح اخوان عيده ....وانا غيور وسرت اقوصد على الصيت
وللبيت راعى قابض العرش فى ايده ....خالد احماة الدار ويا نعم ما اطريت
خالد عقيدة الشعب والله عقيده ....واسلاحهم بارود ماهو نبابيت
واسلاحكو فى الكون ما ينهوي به... يا كم واحد قال منه تؤذيت
والمرجلة ما هى عليكم جديدة ....هذي ليكو من يوم دق الثوابيت
ابن سعود اقضى عليهم اوليده.... واسهل مناطق عندهم قول اقضيت
ما عمر جده صار للقوم صيده.... وصلف على اللي وجوهم زى العفاريت
فعل الرجل يغنيه عن فعل سيده.... وان كان فعله شين ما ينفع الصيت
حنا نريد الحمد زي ما تريده.... وفى بر مصر ارجال زى ما تهقيت
وقولى ليكو والله ماهو مكيده ......ومن حقنا فى حقكم ما تعديت
وقال هذه القصيدة بمناسبة تحرير سيناء
الله هدانا وانتصرنـا بعـد حيـن .....وحبل الخطا ياجب على الناس طيه
شايف علام النصر فوق المياديـن ....والجيش به فرحه وبـه روح حيـه
واطلب من اللي يرسل الما من الغيم ....يحمينـا الزعيـم مـن كـل سيـه
اول شربنـا مـر سبعـه وستيـن .........يوم الخـوي بنـدرج فـي خويـه
ومنها وقفنا فـي ثلاثـه وسبعيـن .....الوقفـه اللـي كـل يسمـع بهيـه
وصرنا نكاونهم نهـارات وسنيـن ......لما خذينـا الحـق وفوقـه شويـه
وهضاب سيتاء يشهـدن للمعـادي......ويشهد لنا ( برليف ) في هدم ثيـه
ولانسيت القدس وباقـي فلسطيـن ......وطابا وشرم الشيـخ راس اللويـه
واللي علينـا فضلهـم عسكرييـن ........اولاد يسـف وحربهـم سـم حيـه
يوم المعارك تشوفهـم كالشواهيـن ......الخمستيـن يكاونـوا خمـس ميـه
واللي جعلنا نقسـم الحـق قسميـن .......شر الحروب وشر سفـك الدميـه
وحنا فتحنا البوم للزيـن والشيـن .......أخير من اللي طمعته فـي خويـه
في جلسة الخرطوم مافاد ياحسيـن .......رد النواقص هي أسـاس القضيـه
وجبال سينا شفتهـن يـوم يبديـن .......وعليهن من زين التواصيف غيـه
الله رزقها المن والزيـت والتيـن ..........واللي ربها فـي ارضهـا واهنيـه
وانـا سنانـي والقبيلـه ترابـيـن ............سكانـت الجنـوب وادي عطـيـه